سه شنبه, 19 آبان 1394 ساعت 19:41

سیمرغ" " آخرین برگ " اش را در بورسای ترکیه رو می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

" سیمرغ"  " آخرین برگ " اش را در " بورسا "ی ترکیه رو می کند .

تئاتر «آخرین برگ» به کارگردانی " محمد برومند " برای حضور در جشنواره‌ بین‌المللی تئاترعروسکی «بورسا»عازم ترکیه می‌شود.

شانزدهمین دوره فستیوال بین‌المللی تئاتر عروسکی «بورسا»ی ترکیه امسال با شعار «ترویج فرهنگ صلح و توسعه دوستی بین کشورها از طریق هنر» با استفاده از توانمندی‌های هنرهای نمایشی در عرصه تئاتر عروسکی برگزار می‌شود.

گروه «سیمرغ» اول آذرماه عازم شهر «بورسا» می‌شود تاروز پنجشنبه پنجم آذرماه دو اجرا درآمفی تئاتر" عادل ناسیت " در شهر بورسای ترکیه  داشته باشد.

تئاتر «آخرین برگ» کار گروه بین‌المللی «سیمرغ» تلفیقی از تئاتر و مدیا و بدون کلام است، این اثر با ساختاری فانتزی و تخیلی به پیامد دعواها، درگیری‌های خانگی و جنگ‌های بین‌المللی می‌پردازد.

در دعواهای کودکانه و جنگ‌های بزرگان، انسانیت و طبیعت است که نابود می‌شود و اگر «آخرین برگ» بر زمین بیفتد دیگر دنیایی نخواهد ماند که ما در آن زندگی کنیم.

تماشاگران در اجرای این نمایش سهیم خواهند بود و همراه با اجرا جهت رسیدن به «صلح و دوستی برای همه» تلاش خواهند کرد.

تئاتر «آخرین برگ» سال گذشته با همراهی هنرمندانی از کشورهای: ایران، آمریکا، افغانستان و کانادا تولید و در تهران و مناطق جنگی به صحنه رفت سپس در جشنواره های بین‌المللی «صلح سارایوو» در کشور بوسنی و هرزگویین  و جشنواره تئاتر کودک " چنای هند"  به اجرا درآمد که با استقبال مردم و رسانه‌های این کشورها روبرو شد. این گروه در ادامه سفرهایش پس از بازگشت از ترکیه راهی " بمبئی " خواهد شد تادر جشنواره بین المللی "رایان " تئاتر آخرین برگ را به صحنه ببرد .

نویسنده وکارگردان تئاتر «آخرین برگ» محمد برومند، آهنگسازان: مهدی کیانمنش، کیوان علایی و یوسف نیک‌پور هستند.

طراح و سازنده عروسک‌ها: منیره امیریوسفی، تهیه‌کننده: حسن برومند می باشد .

مونتی مزینانی ، سپیده نورایی ، لیلا صوفی ، شهلا ملکی و هاجر پورسینا عروسک گردان های نمایش و مریم خوشدل مدیر روابط بین المللی گروه است .

در شانزدهمین جشنواره بین المللی بورسای 22 نمایش از کشورهای ایران ، ترکیه ، روسیه ، آلمان ، اسپانیا و...  آثار خود را به صحنه خواهند برد . این جشنواره توسط بنیاد فرهنگ ،هنر وگردشگری بورسا وهمکاری یونیمای ترکیه با حمایت مالی شهرداری این شهر برگزار می گردد که یکی از دلایل شکل گیری این جشنواره تجلیل از شخصیت تئاتر ملی این کشور قرهگوز( KARAGOZ  )می باشد که زمانی در این شهر زندگی می کرده است . تئاتر سایه قرهگوز در سال 2009 به عنوان میراث فرهنگی ترکیه در سازمان ملل به ثبت رسیده است .

" برومند "  انگیزه اش را از نوشتن واجرای این اثر در کشورهای مختلف اینگونه بیان کرد : بنظرم  بزرگترین مشکل بشریت در عصر حاضر جنگ وخشونت است ؟ همه انسانها یا درگیر جنگ اند ویا نگران آن ، بخش اعظم اخبار رسانه ها در ارتباط با جنگ وخشونت است وهمه دوست دارند صلح ودوستی بر جهان حاکم باشد اما برای رسیدن به این صلح ودوستی چه کرده ایم ؟ چرا برای جنگ هزینه می شود اما کسی برای صلح هزینه نمی کند ؟ البته من می دانم نان بعضی ها در ایجاد جنگ است ، عده ای دوست دارند در جهان جنگ وکشتار ایجاد شود تا آنها به نان ونوایی برسند . اما مردم عادی چه گناهی دارند که باید هزینه زیاده خواهی بعضی ها را با گذشتن از جان وزندگیشان پرداخت کنند؟ او ضمن گلایه از مسولین فرهنگی که  فقط شعار حمایت از فرهنگ وهنر را فریاد می زنند افزود گروه سیمرغ با انکه دعوت نامه هایی بسیاری برای حضور در جشنواره های مختلف دریافت می کند اما بدلیل عدم حمایت سازمانهای فرهنگی وهنری وشهرداری امکان حضور در تمام این جشنواره هارا نمی یابد .

 کافی است به همین جشنواره نگاهی بیندازید هفت سالن با تجهیزات کامل در یکی از شهر های ترکیه ونه در پایتخت ، هر ساله دو جشنواره بین المللی تئاتر و تئاتر عروسکی برگزار می کند و تمام هزینه های آن را شهرداری شهر پرداخت می کند . زیرا براین باورند که می توانند از طریق هنر، فرهنگ خودشان را به جهان معرفی کنند .

خواندن 6371 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.